IDOLATRIA

Idolatria

Galeria Propaganda / Warszawa

21.01.2017 – 4.03.2017

Bałwochwalstwo, tytułowa Idolatria – grzech kultu przedmiotów, jest tym, co w sztuce najcenniejsze. Wystawa najnowszych prac Tomasza Kulki dotyka z jednej strony tego, w jaki sposób sztuka stała się religią ateistów, a z drugiej tego, jak głęboko tradycja sztuki religijnej jest osadzona w naszym sposobie patrzenia na rzeczy. Wykonane tradycyjnymi technikami obrazy pełne są elementów poniekąd bliskich i znajomych, ale jednocześnie niemożliwych do jednoznacznego rozpoznania i nazwania.
Fantastyczne sceny kaźni, nie odnoszą się do żadnych, nawet apokryficznych tekstów. Próżno szukać w nich konkretnych symboli religijnych, czy też cytatów ze świętych obrazów. Pozłacane brzegi prac nie świadczą o sakralnej treści, a ich przedziwne kształty nie wynikają z chęci dopasowania do wolnego miejsca w kaplicy. Ostatecznie można powiedzieć, że obrazy te są tak pełne niepełnych gestów, że same zaczynają wytwarzać aurę świętości. Tomasz Kulka za ich pomocą wykreował świat nieistniejącego kultu, bez źródła, ale z doskonale widocznym końcem. Wyposażył go w mnogość dewocjonaliów po to, aby pokazać brak, jaki kryje się za dziełem sztuki.
Prace tworzące Idolatrię zdają się na nas patrzeć. Z wyrzutem oczekują od nas działań, których nie jesteśmy w stanie podjąć, zapraszają do udziału w obrzędzie, którego nigdy nie poznamy, aby zmyć z nas winę za grzech, którego nigdy nie popełniliśmy.

ENG

The title Idolatry – a sin of cult of objects – is the most valuable aspect of art. The exhibition of Tomasz Kulka’s newest works on the one hand touches upon the way how art became a religion of atheists, and on the other – how deeply the tradition of religious art is ingrained in people’s way of looking at things. Made with the use of traditional techniques, the paintings are full of elements somehow close and familiar, but at the same time impossible to be clearly recognised and defined.
Fantastic scenes of tortures do not refer to any, even apocryphal texts. Particular religious symbols or citations from holy images cannot be found in them. Gilded edges of works do not evidence sacral content, and their odd shapes are not the result of the will to fit them into free spaces in a chapel. Finally, it can be said that these paintings are so saturated with incomplete gestures, that they themselves begin to create the aura of holiness. With the use of them, Tomasz Kulka created the world of non-existing cult, with no source, but with clearly visible end. He furnished it with numerous religious items in order to show the emptiness hidden behind the work of art.
Works creating Idolatry seem to look at the art consumer. Reproachfully, they expect actions that cannot be undertaken, they invite to participate in a ritual, that will never be known, to blot out the guilt for a sin, that has never been committed.

Comments are closed.